Naar mijn idee twee zaken die niet zonder elkaar kunnen. Om goed te begrijpen wat beide nu eigenlijk doen en wat hier de meerwaarde van is, een korte uitleg:
SEO (Zoekmachine Optimalisatie)
Bij Zoekmachine Optimalisatie gaan we uit van het aantrekken van bezoekers naar je website via zoekmachines (zoals Google en Yahoo). Het optimalisatie traject bestaat o.a. uit de juiste woorden gebruiken in teksten (zoekwoorden), je site relevant maken met andere sites (linken) en regelmatig nieuwe pagina’s en berichten toevoegen (updaten). SEO is de afkorting van ‘Search Engine Optimization’.
Usability (Gebruikersgemak)
Usability of User Experience (UX) beschrijft de manier waarop mensen een product gebruiken met zo min mogelijk leermomenten. Een product (zoals een apparaat, voorwerp, programma of website) moet zo intuïtief en eenvoudig mogelijk zijn. Een goede usability resulteert in de tevredenheid van de gebruiker.
Overeenkomsten
SEO en Usability lijken te verschillend van elkaar, maar zijn beide van groot belang voor een goed werkende website. Ze moeten elkaar versterken. Daarom is het belangrijk te weten hoe beide optimaal ingezet kunnen worden.
De overeenkomst is het zorg dragen voor overdracht van informatie die voor bezoekers van belang is. Een geïnteresseerde bezoeker kan namelijk ook ‘koper’ worden (conversie). Door op één van beide te bezuinigen, loop je de kans deze ‘koper’ te verliezen.
Uit recent onderzoek van Jacob Nielsen blijkt dit ook. Hij stelt dat SEO de voorbereiding is zodat de website wordt opgenomen in zoekmachines en is zo vindbaar op het web. Eenmaal een zoekresultaat aangeklikt, neemt de Usability het over als bezoekers op de website aankomen.
Enkele zaken komen zowel in optimalisatie voor zoekmachines als in Usability voor:
- URL’s: leesbare en te onthouden URL’s (webadres van een pagina) zijn zowel voor SEO als voor Usability van groot belang. Mensen kunnen beter verwijzen naar een makkelijk te onthouden link dan naar een gegenereerde link. Dit wordt beloond door zoekmachines.
- Automatisering: zowel voor zoekmachines als voor mensen helpen geautomatiseerde pagina’s en teksten niet. Deze pagina’s gaan vaak gepaard met veel onderliggende code en de vraag is of de bezoeker begrijpt wat jij met deze pagina wil vertellen. Als een mens de content niet kan samenstellen, dan kan een machine dit ook niet goed.
- Tekstlinks: door linkjes te gebruiken in teksten die verwijzen naar andere pagina’s in de site zorg je er voor dat bezoekers langer op je site blijven. Zoekmachines kunnen zo controleren of verschillende pagina’s relevant zijn. Als dat zo is, wordt je daarvoor beloond.
- Taal: als je woorden gebruikt die bezoekers ook gebruiken om te zoeken, kunnen die bezoekers sneller links leggen tussen hun interesses en de teksten op je website. We noemen dit ‘scannen’, net als bij het lezen van een krant. Relevante woorden of zinnen worden zo sneller herkend in een tekst. Ook hier letten zoekmachines op en deze woorden kunnen gebruikt worden in de zoekresultaten.
Conflicten
Helaas lijkt het makkelijker dan gedacht. Er zijn vele conflicten tussen SEO en Usability. Deze conflicten maken het optimaliseren van een website niet makkelijk.
De meeste gebruikers van het internet gebruiken zoekmachines om relevante informatie te vinden. Het is een zeer dominante tool op het internet en daarom erg belangrijk bij de ontwikkeling van websites. Deze dominantie zorgt er voor dat Usability ondergeschikt lijkt. Enkele voorbeelden:
- Zoekwoorden: deze zijn van belang voor een goede optimalisatie in zoekmachines. De teksten die ontstaan door gebruik van deze zoekwoorden zijn vaak moeilijk te lezen.
- Taalgebruik: ook wel ’tone-of-voice’ genoemd. Ondanks dat zoekmachines steeds geavanceerder worden, kan de grammaticale opbouw van teksten en de betekenis daarachter niet worden begrepen. De meerwaarde van een ‘op gevoel geschreven’ tekst, kan voor bezoekers van doorslag zijn of men blijft of vertrekt.
- Beeld: mensen zijn erg visueel georiënteerd. Met een plaatje kunnen mensen connecties leggen en associëren. Dit maakt het bezoek aan een website een ervaring. Het kan zelfs bepalen of mensen de tekst die er bij staat gaan lezen of niet. Zoekmachines maken geen onderscheid tussen de inhoud van een afbeelding en tekst.
- Termen: als op een site gebruik wordt gemaakt van termen die goed scoren in zoekmachines, wil het niet meteen zeggen dat deze ook begrijpelijk zijn als kop, menu item of link in een tekst.
- Footers: ideaal om bruikbare links te plaatsen om bezoekers te bedienen die onderaan zijn aangekomen. Helaas worden footers steeds meer volgepropt met SEO gerelateerde zoekwoorden. Dit maakt zo’n footer alleen maar minder bruikbaar omdat deze lijsten moeilijk te scannen zijn door bezoekers. Jacob Nielsen noemt deze overvette onderkanten ook wel ‘Obese Footers’.
Via SEO optimaliseer je de site voor vindbaarheid, met Usability zorg je dat bezoekers optimaal kunnen navigeren. De combinatie zorgt voor een verbeterde conversie.
Bronnen:
- Jacob Nielsen: SEO and Usability (13-08-2012)