Je zult als ondernemend mens op een dag een belangrijke keuze moeten maken: voor jezelf beginnen, een nieuw product lanceren of veranderingen in je onderneming doorvoeren. Volgens anderen ben jij daarbij inspirerend, innovatief en gedreven. Jouw passie en talent komen samen in jouw product of dienst. Hierdoor is de kans groot dat je succesvol kunt worden. In die ontwikkeling sta je er vaak alleen voor. Je kunt zelfs het idee hebben niet voldoende creativiteit te bezitten om die sprong te wagen. Juist voor die ondernemers is er Dedicated Coach, een programma met praktijkgerichte sessies om alles te ontwikkelen dat nodig is voor een sterk merk.
Persoonlijke Merk Identiteit
Veel ondernemers leggen de ontwikkeling van de merkidentiteit bij derden. En in veel gevallen klinkt dat logisch. Zij ontwikkelen naast een passend merkverhaal ook de visualisatie. Hierbij wordt goed gekeken naar de doelgroep, hou jouw dienst of product optimaal de markt in kan en de merkwaarde. Aan het eind van zo’n traject ontvang je een pakket met middelen, een strategisch document en het verhaal dat jouw merk herkenbaar gaat maken. Het is dan ook iets dat ik met Studio Anders al ruim 15 jaar doe. Toch ben ik me gaan afvragen of dit ook anders kan…
Wat nou als de regie bij jou als ondernemer ligt. Het is per slot van rekening jouw merk, jouw dienst of product. Jij weet als geen ander wie de doelgroep is, waar je sterke punten liggen en waarom men jouw merk zou verkiezen boven een ander. Jij bent hier dagelijks mee bezig.
Wat je ook doet, jouw dienst of product wordt vaak gedragen door jouw Persoonlijke Merk Identiteit. Mensen voelen zich aangetrokken tot inspirerende en ondernemende personen die net die stap extra zetten. Daarom sluiten we ons graag aan bij merken die ons als persoon aanspreken, inspireren of soms motiveren. Of het nu in de sport is, kleding of electronica, we kennen allemaal de merken die dit goed hebben begrepen.
Omdat we steeds meer kennis kunnen vergaren, makkelijker grotere groepen mensen kunnen benaderen en makkelijker gebruik kunnen maken van diverse media, zijn we in staat onze dromen ook eerder realiteit te laten worden. Dit merk je aan het aantal succesvolle startups van de afgelopen decenia. Dat succes gaat in de meeste gevallen gepaard met een persoonlijke wens om passie en talent om te zetten in een product of dienst. Daarbij wordt goed nagedacht over de manier en vorm waarin de doelgroep aangesproken moet worden.
Veel ondernemende mensen zien of voelen dit wel, maar hebben moeite een creatieve vorm te vinden om daadwerkelijk impact te kunnen maken. Hoe val je op tussen al die anderen? Hoe weet je doelgroep dat ze juist voor jou moeten kiezen? Wat maakt jou uniek? Deze en andere vragen wil je goed beantwoord hebben, voordat je de sprong waagt.
Om helder te communiceren, ga jij je richten op een doelgroep die aansluit bij wat je te bieden hebt. Daarnaast ga je kijken welke uitingen je nodig hebt om je merk goed in de markt te zetten. In alle gevallen ga je daabij uit van een eerlijke en oprechte communicatie. Alles wat je zegt en doet is een belofte naar je doelgroep. Deze belofte moet je dus waar kunnen maken. Jouw focus is dus gericht op het helder maken van jouw merk en die belofte.
De merk-identiteit
Om tot een succesvolle Persoonlijke Merk Identiteit te komen, heb ik een programma opgezet dat helemaal op maat te maken is. Elke ondernemer is namelijk anders. Bij het doorlopen van die sessies, ben jij als ondernemer in staat heldere en doeltreffende stappen te zetten richting je doelgroep. Ik heb op basis van succesvolle methodes en onderzoeken, maar met name mijn ervaring met ondernemers, onderstaande sessies ontwikkeld.
- Merk Innerlijk (waarom doe jij wat je doet)
- Merk Beleving (hoe worden anderen door jou geholpen)
- Merk Belofte (wat is het dat jij te bieden hebt)
Bij de ontwikkeling van jouw Persoonlijke Merk Identiteit begeleid ik je stap voor stap. Alleen jij kunt namelijk jouw merk tot een succes brengen. Het doorlopen van dit programma geeft je een helder beeld van jouw Merk Identiteit en stelt je in staat deze sterk neer te zetten en te ontwikkelen.
De merk-visualisatie
De eerste drie stappen bepalen inhoudelijk jouw Merk Identiteit en helpt de verdere ontwikkeling. Als deze al ontwikkeld zijn, kun je meteen verder met de volgende twee stappen. In deze sessies gaan we ons richten op het visuele aspect van jouw merk. Hoe gaan mensen jouw merk ervaren en hoe ziet dat eruit?
- Merk Verhaal (wat onthouden anderen van jouw merk)
- Merk Uiterlijk (hoe herkennen anderen jouw merk)
De merk-groei
Uiteindelijk is het merk klaar voor de markt. Je gaat het ontwikkelde logo en merk-verhaal inzetten op verschillende media. Er zal misschien een website moeten komen, inzet op social media en wellicht zelfs video. Daarnaast moeten mensen je ook offline kunnen vinden. Je kunt een campagne starten, aanwezig zijn op evenementen of misschien zelfs het nieuws opzoeken. Hoe dan ook, alle kennis die er over jouw merk opgezet is, wordt doelgericht omgezet naar media.
Als eenmaal alles in gang is gezet, is het van belang te blijven toetsen of het merk ook werkt voor de doelgroep. Begrijpen ze het verhaal of moet dat worden bijgesteld? Is de belofte sterk genoeg, of moet de service nog worden verbeterd? Moet de presentatie nog scherper? Moet er nog wat veranderd of verbeterd worden? Als het merk groeit is dit een herhalend proces. Dit is op te delen in twee acties:
- Merk Activatie (op de markt zetten van jouw merk)
- Merk Waarde (hoe oordeelt je doelgroep over jouw merk)
Jouw sparringpartner, jouw dedicated coach
Ik begeleid alleen op persoonlijk niveau: dedicated. Na het vastleggen van je doelen gaan we aan de slag. Dat doe ik alleen voor enthousiaste en ondernemende mensen. Ik verbind jouw passie en talent en investeer graag in jouw succes. Als jij toe bent aan die sprong voorwaards als ondernemer, dan ben ik jouw sparringspartner, jouw dedicated coach.
Carlo Bongers | ontwerper