Brand Management is de manier waarop jij jouw (meestal visuele) communicatie binnen jouw organisatie geregeld hebt. Met name de grotere merken hebben Brand Management goed georganiseerd. Dat maakt ook dat alle uitingen, campagnes en zelfs interne communicatie, consistent en herkenbaar is. Het zorgt voor meer grip op jouw marketing en communicatie (marcom).

Nu zien we dat bij veel MKB-bedrijven het Brand Management een ondergeschoven kindje is. En dat is jammer, want ook voor MKB-bedrijven zorgt  Brand Management voor meer grip op je marcom. Dit komt omdat het lastig meetbaar is op de korte termijn. Successen zijn alleen meetbaar als je weet welke middelen en campagnes je inzet en hoe je het resultaat inzichtelijk kunt maken. Bij veel MKB-bedrijven is er gewoonweg te weinig kennis in huis om Brand Management en marcom op te lijnen.

Jouw Brand Management optimaliseer je zo

Een goede vraag die ik graag beantwoord. Bij Brand Management is het van belang dat je genoeg basiskennis hebt van marketing en communicatie. Daarnaast is het kennen van jouw doelgroep doorslaggevend. En tot slot raad ik aan je huisstijl goed door te lichten. Dat kun je zelf doen, maar er zijn genoeg merkbureaus, zoals Puur Merk, die daarbij een handje helpen. De eerste stap is daarmee gezet.

Vervolgens bekijk je hoeveel tijd jij kunt vrijmaken voor Brand Management. Als je eigenaar van een bedrijf bent en op dit moment vooral gericht bent op groei, is het aan te raden kennis in huis te halen. Ben je een startup en kun je een dag in de week reserveren, dan kun je het veelal zelf. Maar, zorg ervoor dat het niet een bijzaak wordt. Goed optimaliseren van Brand Management vergt tijd, maar zorgt uiteindelijk voor een sterker merk. En met een sterker merk maak je meer kans op succes.

3 stappen naar Brand Management voor MKB-bedrijven

Om je een idee te geven, zet ik 3 stappen op een rij. Hiermee kun je bepalen in hoeverre je zelf met Brand Management aan de slag kunt of dat het tijd is iemand aan te nemen.

Stap 1: Huisstijl toetsen

Veel MKB-bedrijven hebben ooit een logo laten ontwerpen OF overgenomen van een vorige generatie, bijv bij familiebedrijven. Nu is alleen een logo geen huisstijl, maar het is vaak wat al jaren voor de herkenning zorgt. Het is van belang na te gaan hoe dat logo is ontstaan, welke voorwaarden het kent en op welke manier het de doelgroep moet aanspreken.

Als je eenmaal weet waarom het logo de vorm heeft die het heeft, bekijk je of er andere vormelementen zijn die in de uitingen veel terug komen. Als dat het geval is, controleer je of dit consistent is in alle media. Is dit niet het geval, dan wordt het tijd om de huisstijl up-to-date te maken OF opnieuw te laten ontwerpen. Vaak betekent dat ook een nieuw logo, maar die stap hoeft niet een resoluut ander logo op te leveren. Een professioneel Grafisch Ontwerper weet precies waar op elet moet worden bij een ‘re-design’.

Stap 2: Vastleggen van Merkvoorwaarden in een Huisstijlboek

Bij stap 1 heb je nu een goed beeld van alle uitingen en media. Nadat je deze consistent hebt gemaakt, wordt het tijd enkele voorwaarden op papier te zetten. Heel streng worden deze ook wel ‘huisstijlregels’ genoemd. Dit is de leidraad voor alle toekomstige uitingen.

In dit Huisstjlboek komen niet alleen zaken te staan zoals kleuren, lettertype en het logo. Naast de visuele herkenning van jouw bedrijf, wordt de doelgroep beschreven, de tone-of-voice en bevat het enkele voorbeelden van het inzetten van de huisstijl in media. Denk aan een voorbeeld van een folder of beachvlag tot een app of web-pagina. Op deze manier kan een vormgever of reclamebureau direct aan de slag met het vormgeven van media.

Stap 3: Brand Management in de praktijk

Als je zelf het Brand Management bijhoudt, kun je makkelijk toetsen of de leveranciers hun werk goed hebben gedaan. Je legt het huisstijlboek naast de geleverde media en als alles volgens de regels is, kan het in productie. Wil je dit zelf niet meer doen, omdat je meer tijd wil steken in jouw scale-up, neem dan een marcom-edewerker aan. Zij weten vanuit hun expertise precies hoe deze Brand Management processen consitent ingezet moeten worden.

Als je eenmaal intern je Brand Management goed georganiseerd hebt, is aan te raden met enkele vaste leveranciers te werken. Zij kunnen jouw huisstijl dan opnemen in hun werkwijze. Na korte tijd levert dit een consistent netwerk van leveranciers op die jouw bedrijf ondersteunen en jouw merk versterken. Denk aan een vaste grafisch vormgever, webbouwer, drukker of video producent.

Maar, wil je dat het Brand Management bij één partij ligt en dat zij zorgen voor de verschillende specialisten, dan is een marcom-bureau echt aan te raden. Zij verzorgen niet alleen al jouw media, maar denken actief mee met de groei van jouw bedrijf en de impact die de huisstijl heeft op jouw doelgroep.

Conclusie

Brand Management is dus niet alleen weggelegd voor de grote merken. Hoe eerder je er als MKB-bedrijf mee begint, des te sneller zul je resultaat zien in je bedrijfssucces. Meteen uitbesteden hoeft dus ook niet. Als je zelf minder tijd hebt, kun je iemand aannemen die het werk voor jou doet. Het mooie is dat deze medewerker jou ondersteunt en je merk versterkt. Dat is alleen maar goed als je een scale-up bent.

Inhuren van externe specialisten kan natuurlijk ook. Het voordeel is dat je ze alleen hoeft in te huren als het nodig is. Daarnaast zijn met name zzp’ers sterk in het adopteren van jouw merk. Ze zijn persoonlijk gebonden aan jouw succes. Doen zij hun best voor jou, dan zit daar ook een voordeel aan als jij succesvol wordt. Deze directe band voelt voor jou al snel als een creatief partner die weet wat jij nodig hebt.

Kiezen voor een bureau kan natuurlijk ook. Zo voorkom je dat je veel zzp’ers moet aansturen. Ook als je een vaste marcom-medewerker in dienst hebt, kan een ureau uitkomst bieden. Bekijk beide opties eens zodat je weet wat bij jouw bedrijf past.

Meer over Brand Management

Wil je dieper in op de voordelen van Brand Management, lees dan mijn artikel op de website van Puur Merk. Daarin geef ik je enkele tips om meer uit je merk te halen. Mocht je vragen hebben, neem dan gerust contact met mij op. Lees ook de andere artielen over merkontwikkeling.

Op jouw succesvolle merk,
Carlo | merk & media ontwikkelaar

Laten we kennis maken

Ik ben Carlo en hoor graag hoe jij je merk zichtbaar wil maken. Jouw droom en mijn kennis kunnen tot een sterk merk uitgroeien. Laten we kennis maken.





    Deze website wordt beschermd door reCAPTCHA en Google. De volgende Privacy Policy en Service voorwaarden zijn van toepassing.