Overbrengen van complexe informatie is lastig. Voor ondernemers kan informatie bepalen of een product of dienst succesvol wordt of niet. Ook interne bedrijfsinformatie overbrengen kan lastig zijn, denk aan presentatie jaarcijfers, introductie nieuwe machine, veiligheid op de werkvloer, enz.. De ontvanger heeft niet altijd de kennis die de presentator wel heeft. In die gevallen kan een kort filmpje een uitkomst bieden.

Toegepaste animatie

Animaties worden al sinds de industriële revolutie gebruikt om mensen te entertainen en informeren. Ook werd animatie ingezet als propagandamiddel. Toen al bleek dat visualisatie van een verhaal effectief is. Wellicht omdat een groot deel van de bevolking niet kon lezen, maar vooral door de manier waarop wij beeld omzetten in informatie.

In dit bericht wordt ’toegepaste animatie’ kort uitgelicht. Dit is de vorm van animatie die met behulp van korte verhalen complexe informatie begrijpelijk maakt.

Effect van animatie

Als in een filmpje iets wordt uitgelegd, zijn we sneller geneigd het te onthouden. Hierbij wordt vaak gebruik gemaakt van sprekende figuren, infographics of dagelijkse metaforen. In veel gevallen wordt de animatie voorzien van humor. Ook omdat iets ‘leuks’ langer blijft hangen dan iets ‘saais’. De manier waarop het verhaal verteld, verbeeld en geanimeerd wordt is daarbij doorslaggevend.

Een goed voorbeeld van zo’n animatie is die van Virgin America. Veiligheidsinstructies in een vliegtuig zijn geen grap. Toch blijkt dat instructies beter worden opgenomen met gebruik van gedoceerde humor.


(Safety instructions Virgin Air 2009)

Animatie op het web

Ook op het internet vinden we veel toegepaste animatie. Een groot deel legt iets technisch uit aan leken. Aangezien er veel techniek is en veel leken, zie je steeds meer van deze animaties. Een mooi voorbeeld is de aniamtie die uitlegt hoe Dropbox werkt. Je leert als leek in een korte tijd hoe makkelijk en handig Dropbox is. Hierdoor lijkt de techniek (installatie) ook even makkelijk.


(Dropbox explained in plain English)

De animatietechniek van deze video is een stuk eenvoudiger en maakt gebruik van uitgeknipte figuren (paper prototyping). Het speelt tot de verbeelding en wordt daardoor begrijpelijk voor een grote groep mensen.

Animatie voor ondernemers

Deze eerste twee voorbeelden geven de kracht van animatie goed weer. Natuurlijk kan dit ook goed ingezet worden binnen ondernemingen. In de meeste gevallen gaat het dan om bedrijfstechnische informatie. Een reorganisatie, uitbreiding of overname. Er kan zo voor een grote groep mensen inzichtelijk gemaakt worden wat er veranderd. Belangrijker nog is dat de informatie beter wordt opgenomen dan bij mondelinge toelichting, een brief of powerpoint presentatie. Animatie is dus krachtig voor de overdracht van informatie en wordt daarom ook zoveel ingezet als communicatiemiddel.

Om op een geanimeerde manier te laten zien wat animatie betekend voor ondernemingen, waar je op moet letten en hoe animatie voor ondernemers werkt, hieronder een animatie. Veel kijkplezier.


(The story of animation for business)

Ook binnen bedrijven waar veiligheid een grote rol speelt, kan animatie op een effectieve manier duidelijk maken aan mesnen waar op te letten. Deze instructies worden bijv. getoond voor het binnentreden van een fabriekshal, tijdens presentaties of in de kantine.


(Luvata Health & Safety)