‘Huisstijl’ is een verzamelnaam voor verschillende vormen van communicatie. Al die onderdelen vormen samen de manier waarop anderen de onderneming herkennen: de corporate identity.

De meest bekende elementen van een huisstijl zij o.a.:

  • Logo
  • Briefpapier
  • Visitekaartje
  • Website
  • Brochure, leaflet of flyer
  • Presentatiemap

Door deze en andere elementen goed op elkaar af te stemmen, ontstaat herkenbaarheid van de onderneming.

Hoe een huisstijl werkt of niet

De kwaliteit van de huisstijl bepaald hoe anderen de onderneming zien. Dit wil niet zeggen dat een goedkoop ogende huisstijl slecht is, maar dat de uitstraling past bij waar de onderneming voor staat. Als de huisstijl een goedkope uitstraling heeft en de producten die de onderneming verkoopt zijn ook spot goedkoop, dan sluit die huisstijl aan bij de verwachting die klanten hebben. Zo wordt het succes bepaald van een huisstijl.

Per onderneming moet je afvragen of een huisstijl wel nodig is. Heb je bijvoorbeeld één winkel of wil je landelijk of internationaal ondernemen? Doe je dit lokaal, op het web of via andere kanalen? Hoe bereik je de doelgroep? Dit zijn enkele vragen die bepalen wat de waarde is van een huisstijl.

Voorbeeld:
Een bakker heeft vaak vaste klanten die al jaren brood bij hem kopen. Als die bakker de enige is in het dorp is, zal een huisstijl niet echt nodig zijn. De communicatie gaat dan vaak van mond op mond, wordt gevormd door vertrouwen en herkenning door de jaren heen.
Komen er echter drie bakkers bij, dan is herkenbaarheid essentieel voor de onderneming. Het is dan verstandig om een identiteit te ontwikkelen die onderscheidend is van de concurrentie.

Het is dus sterk afhankelijk welk doel je als ondernemer wil bereiken. Wil je een grotere doelgroep bereiken, dan zul je jezelf als ondernemer herkenbaar moeten maken. Het is dus ook voor kleine ondernemers, zzp-ers of retailers van belang om dit goed na te gaan. Veelal horen we dat een winkelier niets heeft aan een huisstijl of dat een zzp-er (bijv. elektricien) geen huistijl nodig heeft. Dit is dus sterk afhankelijk van o.a. concurrentie en hoe je jezelf presenteert bij je klant.

Kortom, per ondernemer is de noodzaak voor een gehele huisstijl, of juist een deel daarvan verschillend. Maar met de ontwikkelingen op het web, mobiel en nieuwe communicatiemiddelen, wordt herkenbaarheid voor ondernemers steeds belangrijker.