Generatie U en personal branding

Gepubliceerd op 16 november 2012

Er is al veel over geschreven, maar het lijkt alsof we overschaduwd blijven door de recessie, relletjes in ons frisse kabinet, natuurrampen en andere ellende. Toch is er meer aan het veranderen dan dat we denken. Misschien hadden de Maya’s toch gelijk… Welkom in generatie U!

De ontwikkeling van het individu waardoor je iets kunt bijdragen in je leef omgeving: personal branding. Iedereen kan zijn eigen merk worden, sterker nog: iedereen is zijn of haar eigen merk. Dit wordt aangestuurd door de groeiende behoefte om alles te customizen. Iedereen een eigen identiteit, ‘design it yourself’ en laat het zien aan de massa. Geheel op eigen kracht ontstaan zo steeds meer merken, zonder dat daar een groot reclamebudget aan vooraf gaat. Massa marketing voor het individu gericht op de massa. Daarnaast ontstaan er steeds meer niche markten voor gelijkgestemden. We vragen niet meer wat de massa wil, maar wat jij wil.

En dan een idee kan uitgroeien tot een wereldsucces, zien we in social media: YouTube, Facebook, Twitter, WhatsApp… De massa gaat bepalen wat een merk is, niet meer andersom.

Een merk moet tegenwoordig echt en oprecht zijn. De consument is mondig geworden en de grote merken lijken op dat vlak ineens wat minder groot. Social media speelt in deze ontwikkeling een enorm grote rol. Dat is ook de reden dat de grote merken steeds meer social media gaan inzetten om de sturing van hun consument niet te verliezen. De massa heeft een gezicht en daar zijn merken zich bewust van.

Generation U from Matt Tinley on Vimeo.

Dit bericht is geplaatst in Branding, Marketing, Onderzoek, Web. Bookmark de permalink.

Reacties zijn gesloten.