Het succes van een onderneming is natuurlijk afhankelijk van de ondernemer zelf, groot of klein. Begrijpt je klant wat je verkoopt dan zal dit geen probleem zijn. Daarnaast spelen er andere factoren een rol: nut, behoefte, marktwaarde, concurrentie, enz. Maar, laten we even aannemen dat deze factoren allemaal in orde zijn. Dan nog speelt er iets een belangrijke rol: identiteit.

Identiteit

Identiteit is hoe klanten jouw onderneming zien. Laten we ons daarbij richten op het visuele aspect van een identiteit. Zoals je onderneming zich onderscheid in kwaliteit of prijs, moet het zich visueel ook onderscheiden. Maar daar houd het niet op. Als de markt je onderneming niet kent, wordt er een oordeel over jouw product geveld op basis van enkele andere zaken. Denk bijvoorbeeld aan:

  • recensies en meningen van huidige klanten
  • marktaandeel van de onderneming in jouw branche
  • unique selling points (usp’s)
  • presentatie

Zoals mensen je presentatie ervaren (jawel, één van de bekende marketing p’s), zo wordt ook je onderneming beoordeeld. Hoe beter de presentatie, des te makkelijker je product te verkopen is. Maar vergis je niet, ook bij een te mooie presentatie kun je de plank mis slaan. Je presentatie moet dus naadloos aansluiten bij wat je te bieden hebt.

Identificatie

Mensen identificeren zich graag met andere individuen of groepen. Hierdoor ontstaan er culturen die specifieke diensten en producten zullen kiezen die passen binnen die cultuur. Denk bijvoorbeeld aan jongeren, sporters, duurzaam ondernemers, ouders van kleuters, studenten, enz. Zo’n groep kan heel specifiek zijn (een ‘niche’ zoals sportvissers) of heel breed (bijv. de Nederlandse bevolking). Dat maakt het ontwikkelen van een identiteit soms lastig of juist heel helder.

Voor ondernemers is het van belang zich te identificeren met de eigen doelgroepen. Spreek je de taal van de doelgroep niet, dan vind je ook geen aansluiting. Dus hoe duidelijker de doelgroep, des te beter je de onderneming kunt profileren.

Vorm

Bij het identificeren spelen enkele facetten een belangrijke rol. Ten eerste natuurlijk je product of dienst, de manier waarop je de doelgroep benadert en het uiterlijk van je product of dienst.

Een onderdeel van die identificatie is je logo. Dit visuele onderdeel van je identiteit zorgt niet alleen voor herkenbaarheid door je doelgroep, maar ook dat je snel wordt herkend tussen de aanbieders in jouw branche. Vandaar dat een goed ontworpen logo binnen een doordachte identiteit essentieel is voor het succes van jouw onderneming.

Herkenbaarheid

We slaan in ons leven dagelijks veel data op in ons brein. Al deze data wordt gefilterd op diverse manieren. Denk daarbij aan interesse, regels, irritatie, gevoel, smaak, enz. Veel van deze informatie gaat ook weer verloren, maar er blijft ook veel hangen.

Herkenbaarheid speelt daarbij een belangrijke rol. Dit is o.a. gebaseerd op kleur en vorm. En hoe eenvoudiger het is deze identiteit te herkennen, des te makkelijker het in ons brein kan het blijven hangen. De manier waarop je logo is vormgegeven, speelt dus een rol bij de herkenbaarheid van je onderneming.

Test je logo

Om een idee te krijgen van de waarde van jouw identiteit, kun je een eenvoudige test doen met het logo. Natuurlijk komt er meer bij kijken, maar zo’n ‘quick-scan’ geeft al een aardige indruk. Stel enkele vragen aan klanten en niet-klanten binnen jouw branche:

  • Waar denk je aan als je ons logo ziet (associatie)
  • Welk gevoel roept het op (luxe, eenvoud, goedkoop, modern, solide, enz.)
  • In welke branche past het logo (eerste indruk)
  • Teken het logo, nadat ze het 5 seconden hebben gezien

Ontwerper Adam Ladd heeft zo’n testje opgenomen met zijn dochter van 5. Hij liet haar meerdere logo’s 5 seconden zien waarna ze getekend moesten worden uit herinnering. De logo’s had ze niet eerder gezien.